Thursday, August 8, 2019

طرز تهیه خورش مرغ ترش

طرز تهیه خورش مرغ ترش

طرز تهیه خورش مرغ ترش گیلانی بدون سبزی , دستور پخت خورش مرغ ترش شمالی با رب انار
طرز تهیه خورش مرغ ترش
خورش مرغ ترش یکی از انواع خورش های خوشمزه و محبوب ایرانی است که در دسته بندی غذاهای شمالی قرار می گیرد. این خورش خوشمزه با خورش مرغ معمولی بسیار متفاوت است و طعمش هم همانطور که از نامش مشخص است ترش مزه می باشد.
با مواد لازم موجود در این آموزش آشپزی شمالی می توانید برای ۴ نفر خورش مرغ ترش تهیه کنید ، در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورش مرغ ترش تهیه کنید می توانید با ضرب و تقسیم کردن مواد ، مقدار مناسب مواد لازم را اندازه گیری کنید.
مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش مرغ ترش

  • نارنج تازه ۳ عدد
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • ران یا سینه مرغ ۴ تکه
  • گردو آسیاب شده ۱۵۰ گرم
  • سبزی های محلی ۴۰۰ گرم
  • رب انار ترش ۳ قاشق غذاخوری
دستور پخت خورشت مرغ ترش

طرز تهیه خورش مرغ ترش

برای تهیه خورش مرغ ترش شمالی ابتدا سبزی های خورشت مرغ ترش را که شامل گشنیز ، سیر سبز ، اسفناج ، جعفری ، زلنگ ، شنبلیله ، اناریجه و کمی اوجی است را پاک می کنیم ( البته می توانید در کل از سبزی های معطر استفاده کنید ) و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم
تا آب اضافه آن ها خارج شود و روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم .سپس در قابلمه ای که برای تهیه خورشت تدارک دیده ایم کمی روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم
و داخل قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شود و تکه های مرغ را نیز به آن می افزاییم و کمی زردچوبه روی مرغ ها می ریزیم و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا تکه های مرغ سرخ و طلایی شوند و کمی فلفل نیز روی آن ها می پاشیم .
سپس در تابه ای کمی روغن می ریزیم وروی حرارت قرار می دهیم و سبزهای خرد شده را داخل تابه می ریزیم و به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند.بعد گردو های آسیاب شده را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم و رب انار را می افزاییم
و مجددا مواد را تفت می دهیم و ۲ لیوان آب داغ روی مواد می ریزیم و تکه های مرغ و پیاز داغ های سرخ شده را اضافه می کنیم و اول حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا به مرور زمان خورشت پخته شود.
پس از اینکه ۱۵ دقیقه از پخت مواد گذشت نارنج ها را از وسط نصف می کنیم و آب آن ها را می گیریم و هسته های آن ها را جدا می کنیم و داخل خورشت می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۱ ساعت خورشت مرغ ترش به آرامی جابیافتد.
در آخر نمک خورشت را اضافه می کنیم و اگر تمایل داشتید می توانید برای ترش تر شدن طعم خورش آب نارنج مجددا به آن بیافزایید و اگر دوست ندارید می توانید مقدار نارنج را کم تر کنید. این خورشت خوش طعم را با کته نوش جان کنید.
نکات پخت خورش مرغ ترش

سبزی خورش مرغ ترش

سبزی های محلی متشکل از گشنیز ، جعفری ، زلنگ ، شنبلیله ، سیر سبز ، اناریجه ، اسفناج و مقدار کمی سرسم و اوجی می باشد. در صورتی که به سبزی های محلی معطر شمالی دسترسی ندارید می توانید از سبزیجات معمول ( جعفری ، شنبلیله ، سیر سبز ، نعناع و گشنیز ) که در تمام شهرها براحتی در دسترس هستند استفاده کنید.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.